Auf dem Weg in ein New Space Age? - Wirtschaft, Kultur und Raumfahrt

  • Wer?

    Dierk Spreen

  • Wann?

    Seminar, wöchentlich
    Montag, ab 28.04.2025
    18:00 – 20:00 Uhr
     

  • Wo?

    online

  • Credits

    2 SWS / ECTS 1 – (2.5 bei Zusatzleistung)

  • Kursnummer

    SG-F23

Die Raumfahrt ist ein Thema, dass im sozial- und kulturwissenschaftlichen Rahmen bislang wenig untersucht wurde. Es tut sich allerdings auf der Erde derzeit allerhand, dass zu einer Veränderung der Verhältnisse jenseits der Erdatmosphäre beiträgt. Stichwörter sind hier der Strukturwandel von einer institutionellen zur privatwirtschaftlichen Raumfahrt. Unternehmen wie Blue Origin oder SpaceX sind nur besonders öffentlichkeitswirksame Vertreter der »NewSpace«-Bewegung. Gleichzeitig treiben neue Weltraumnationen die Entwicklung voran, so dass gelegentlich sogar von einem neuen »Race to Space« die Rede ist. Zeichnet sich eine Transglobalisierung der Gesellschaft ab? Mit welchen sowohl wirtschaftlichen als auch sicherheitspolitischen Rückwirkungen ist zu rechnen?

Zielsetzung 

Das Seminar soll einen Einblick in die Rolle der Raumfahrt in der Moderne geben und sich dabei exemplarisch mit Fragen der Transglobalisierung, des menschlichen Selbstverständnisses und kultureller Aspekte, der Nachhaltigkeit, des wirtschaftlichen Strukturwandels sowie rechtlicher und sicherheitspolitischer Herausforderungen befassen.

Lehrmethode: Online-Seminar mit Diskussion

Zielgruppe: Studierende aller Fachbereiche

Literatur 

Fischer, J., Spreen, Dierk (2014). Soziologie der Weltraumfahrt. Bielefeld: transcript. doi.org/10.14361/transcript.9783839427750

Hensel, André T. (2019). Geschichte der Raumfahrt bis 1970. Vom Wettlauf ins All bis zur Mondlandung (2., vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage). Berlin: Springer. doi.org/10.1007/978-3-662-58839-0

Spreen, D., Flessner, B. (2022). Die Raumfahrt der Gesellschaft. Wirtschaft und Kultur im New Space Age. Bielefeld: transcript. www.transcript-verlag.de/978-3-8376-5762-3/die-raumfahrt-der-gesellschaft/

Berlin as a Place of German History, Politics and Culture

  • Wer?

    Justinus Pieper

  • Wann?

    Start 25.04.2025 
    9:00 – 12:30 Uhr

  • Wo?

    Campus Schöneberg

  • Credits

    2 SWS / ECTS 1 - (2.5 bei Zusatzleistung)

  • Kursnummer

    SG-F13

Aims and Objectives

Foreign students are invited to get acquainted with German history, culture and politics by attending a series of lectures as well as engaging with everyday life and rhythm of contemporary Berlin.

Participants

Exchange and guest students, number of participants restricted to 30 students

Teaching Program

Students are invited to study German society and everyday life in Berlin in several ways as by Dynamic lectures (on German history, culture and politics);
Visits to Berlin institutions of public interest (such as Bundestag and media);
Excursions and walks to important places of historic interest as well as of modern Berlin (Märkisches Museum, DHM, Stasi-Museum; architecture; streets; the ‘Bayerisches Viertel’ around the BSEL; Berlin’s industrial past; Berlin in the Cold War; the Brandenburg Gate and the Holocaust Memorial; Berlin’s present culture and subcultures).

Literature

To be announced at the beginning of the seminar

Let´s talk about Academic Writing

  • Wer?

    Juliane Strohschein

  • Wann?

    Start 29.04.2025 
    Di, 16:00 - 18:00 Uhr

  • Wo?

    online

  • Credits

    2 SWS / ECTS 1

  • Kursnummer

    SG-F15

Every second tuuesday 4pm to 8pm, starting on the 29th of april 2025. The last session will be on the 10th of june. Please check in Moodle for up to date information.

Please use this class to prepare and support the current or upcoming writing of your Bachelor Thesis or Master Thesis. 

Feeling at home in academic writing – and in the academic world in general – is an important prerequisite for academic success and student’s satisfaction. Also, it is a challenging process that we all go through in our own way and it’s great to have guides and company in this learning journey.

The main approach of the class is to provide a structured space to address and deal with any concerns, questions and troubles with writing. There will be regular opportunities for Q&A, discussion and feedback. The focus of the class is to support students to see themselves as writers who express themselves and participate in the academic world.

Aims and Content: Academic writing is a process, a product of that process and a set of skills necessary in the process. Acquiring complex academic literacy is the aim of this class while practicing English for Academic Purposes. We will start by looking at basic academic writing conventions such as “KISS” meaning: “keep it short and simple”. Then, we will move on to explore “IMRaD”, the widely used format for scientific papers: introduction, methods, results and discussion.

The class will take place online using Moodle and BigBlueButton.

Resources:

  • Macgilchrist, Felicitas (2014): Academic Writing.
  • Morley, John (2014): Phrasebank.
  • Wayne et al (2008): The Craft of Research.

Migrationspolitik in Deutschland. Wie gestalten wir eine vielfältige Gesellschaft?

  • Wer?

    Bettina Biedermann, Isolde Drosch

  • Wann?

    Semesterkurs, 14-tägig
    Dienstag, ab 22.04.2025
    16:00-20:00 Uhr
     

  • Wo?

    Campus Schöneberg

  • Credits

    2 SWS / ECTS 1 – (2.5 bei Zusatzleistung)

  • Kursnummer

    SG-F60

Ziel 

Deutschland ist eines der beliebtesten Einwanderungsländer weltweit. Das Thema Migration und Flucht ist täglich in den Medien präsent. Migrationspolitik ist ein wichtiges Thema, das oft sehr kontrovers diskutiert wird.

Der Kurs bietet den Studierenden Gelegenheit, Einblicke in die Migrationspolitik von Deutschland zu gewinnen und zu diskutieren. Das Seminar soll zudem zum verständnisvollen Austausch von Erfahrungen aus verschiedenen Kulturen beitragen. 

Lehrinhalte

  • Geschichte der Zuwanderung nach Deutschland: Vom Anwerbeabkommen zum Fachkräfteeinwanderungsgesetz
  • Entwicklungen in der Migrationspolitik in Deutschland
  • EU-Asylpolitik, Einwanderungsbestimmungen im internationalen Vergleich (z.B. Kanada, Australien)
  • Exkursionen zu Berliner Integrationsprojekten, kulturellen, sozialen und religiösen Einrichtungen sowie politischen Institutionen und Ausstellungen
  • Diversity und Antidiskriminierung

Lehrmethoden

Lektüre wichtiger Texte, Diskussionen, Exkursionen und praktische Übungen zur Entwicklung interkultureller Kompetenz

Für die Teilnahme an dem Seminar (80 %) erhalten Sie 1,0 ECTS-Leistungspunkt. 

Studierende, die eine benotete Leistung anstreben (2,5 ECTS) halten Präsentationen. 

Zielgruppe

Studierende aller Semester und Fachbereiche. Wünschenswert ist eine diverse Teilnehmergruppe aus allen Fachbereichen der HWR.

Sustainable Development Goals

  • Wer?

    Christoph Broszies

  • Wann?

    Seminar

  • Wo?

    Campus Schöneberg

  • Credits

    2 SWS / ECTS 1 – (2.5 bei Zusatzleistung)

  • Kursnummer

    SG-F48

Die SDGs stellen die anspruchsvollste internationale Vereinbarung dar, um eine nachhaltige und gerechte Welt zu erreichen. In 17 miteinander verbundenen Zielen werden Themen, die von sauberer Energie, Gesundheit, dem Schutz der Meere bis zur Entwicklung von Städten und Gemeinschaften reichen miteinander systematisch verbunden, durch Zwischenziele konkretisiert und ihr Erfolg durch eine Reihe von Indikatoren auf lokaler und staatlicher Ebene erfasst. In diesem Seminar gehen wir zunächst auf unterschiedliche Positionen zum Thema der Globalen Gerechtigkeit in der politischen Theorie ein, beschäftigen uns anschließend mit der Konzeption der SDGs und prüfen danach kritisch anhand von 2-3 Praxisbeispielen inwieweit die SDGs ihrem Anspruch gerecht werden können.

Writing your term paper efficiently

  • Wer?

    Nora Peters

  • Wann?

    Blockseminar
    23.05. / 06.06. / 27.06. / 11.07.2025
    9.00 – 12.30 Uhr

  • Wo?

    Online – Moodle

  • Credits

    1 SWS / ECTS 0,5

  • Kursnummer

    SG-F21

Learn the basics of academic writing and kickstart your writing with planning and drafting techniques! Fine. Think you’re done? Well, you got to know: Writing is rewriting. So revise your text, your first draft.

Ever heard of freewriting, looping, annotated outlines, mind mapping, top-down and bottom-up writing, reader-based and writer-based prose, the CARS-model? Or effective revision techniques for completing a text?

This workshop follows a hands-on-approach to getting you started with or revising your term paper. Although we will be covering models of the writing process and features of writing skill development, theoretical input is limited to necessary basics.

Most important is to see where you are with your term paper and how you can devellop it. Therefore, bring your text with you to work on it in the workshop.

By trying out different writing techniques, we will tackle questions like:

  • Gardener or an architect: what type of writer are you?
  • What are your theses and/or research questions? And how to formulate them?
  • How do you structure a term paper and come up with an outline?
  • Instead of feeling used by the literature, how do you stay in charge?
  • Writing blocks and writing flow: how to avoid the former and invite the later?
  • How do you revise your draft with less stress by preparing an action plan for revising and editing?
  • What steps are there that help you handle the revising easily?
  • How to test the structure, style, references, and language use?

As we go about this I will point you to online-resources for writers, which can assist you in revision and editing.