Prof. Dr. Andrea Rumler

Department of Business and Economics

Professor of Marketing

Postal address
Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
Badensche Straße 52

10825 Berlin

Visiting address
Campus Schöneberg
Building B, Room B 1.05
Badensche Straße 50-51
10825 Berlin

1982-87 studies of business administration in Munich and Cologne with a major in marketing

1988-90 freelance lecturer at Universitätsseminar der Wirtschaft (USW), Schloß Gracht

1990 PhD at University of Cologne (Prof. Dr. Richard Köhler). "Consumer oriented market management"

1990-93 assistant of the managing director, later head of marketing at Verlagsgruppe Bertelsmann International, München

1993-94 managing director/owner of Modern Living, New York (USA)

WS 1995/96 lecturer for strategic planning and controlling at FH Erfurt

Since 1997 HTW Berlin as professor for business administration and marketing

2004 Dickinson College, Carlisle (USA), Fulbright scholar

2006-07 research sabbatical in Colorado, USA. Fighting corruption in international SMEs

2005-08 Expert to EU Twinning projects in Poland and Rumania on anti-corruption

Strategic Marketing

Digital Business Models

Sustainability communication

Marketing for startups

Marketing strategy

Marketing project

CSR and ethical marketing

Women in menopause and their requirements for workplace design

Communication for the energy transition

The Gender Finance Gap at Startups

Sustainability communication

Business and marketing strategies for startups

Rumler, A. (2022). Dagmar Mahnel - Windeln.de SE und mimeno GmbH. Gründerin per glücklichem Zufall. In: Entrepreneurship und Unternehmensgründung in Deutschland (Hrsg. V. Hasewinkel, A. Hoxtell). 2. Aufl., Wiesbaden (S. 301-313)                            

Rumler, A./Grosser, M. (2022). Click-to Brick - Erfolgreicher Aufbau stationärer Läden durch Online-Retailer am Beispiel von Mister Spex. In: Integriertes Online- und Offline-Channel-Marketing (Hrsg. K. Butzer-Strothmann). Wiesbaden (S. 341-363)                                

Kreutzer, R./Rumler, A./Wille-Baumkauff, B. (2020). B2B Online-Marketing und Social Media – Handlungsempfehlungen und Best Practices. 2. Aufl., Wiesbaden. ISBN 978-3-658-27674-4

Rumler, A./Schmidt, L./Zumdieck, A. (2019). Challenges in Early Stage Communication for Startups - two Case Studies. In: PraxisWissen Marketing Heft 1/19 (Entrepreneurial Marketing), S. 131-150. ISBN 978-3-947208-18-0

Rumler, A./Lütters, H. (2019). Eine kurze Geschichte der Marktforschung. In: planung & analyse. Zeitschrift für Marktforschung und Marketing D11700F, Jubiläumsausgabe 2019, S. 44-50. ISSN 0724-9632

Rumler, A. / Lütters, H. (2018). 100 Jahre Marktforschung – 45 Jahre planung & analyse. In: planung & analyse mafonavigator 2018, S. 7-14. ISBN 978-3-86641-882-0                                       

Rumler, A./Lütters, H. (2018). Eine kurze Geschichte der Marktforschung. Marktorientierte Unternehmensführung – Innovative Methoden und ökonomische Perspektiven (Hrsg.: D. Pick, A. Berneburg). Festschrift für Prof. Dr. Bruno Horst zum 65. Geburtstag. Aachen (S. 2-16). ISBN 978-3-8440-5261-9

Rumler, A. (2018) WAGO - Employer Branding und Social Media, in: Fallstudienkompendium Hidden Champions (Hrsg.: J.-P. Büchler). Wiesbaden (S. 287-298).  ISBN 978-3-658-17829-1

Rumler, A./Ullrich. S. (2016). Social-Media-Monitoring und –Kontrolle. In: PraxisWissen Marketing, H. 1/2016 (Marken- und Kommunikationscontrolling), S. 94-112. ISBN 978-3-944072-79-1

Rumler, A. (2016). Case studies Audi and Nivea. In: Marketing-Management (Kotler, P./Keller, K.). 15th global ed. Pearson. S. 175-176 u. S. 416-417

Rumler, Andrea (2015). Werbung im digitalen Zeitalter. In: 20 Jahre OWM. New Business Verlag Hamburg, S. 78-82

Rumler, A./Ullrich, S. (2015). WAGO – der Weg eines Hidden Champion ins Social Web. In: Fallstudien zum Marketing (Hrsg.: W. Pepels). Herne (S. 415-427)

Kreutzer, R./Rumler, A./Wille-Baumkauff, B. (2014). B2B Online-Marketing und Social Media. Wiesbaden. ISBN 978-3-658-04694-1

Pattloch, A./Rumler, A. (2013). Kommunikation 2.0 – von Push zu Pull? In: Marketing in Forschung und Praxis (Hrsg.: Hofbauer, G./ Pattloch, A./Stumpf, M.). Berlin. ISBN 978-3-942171-98-4 (S. 275-286)

Pattloch, A./Rumler, A./Schuchert-Güler, P., Hrsg. (2012). Digitale Kommunikation. uni-edition, Berlin

Rumler, A. (2009). Compliance- Herausforderung für die unternehmensinterne Kommunikation. In: Transfer - Werbeforschung und Praxis, H. 2/2009, S.37- 40

Münch, D./Rumler A. (2006). Mobiles Marketing: Status Quo und Barrieren im Medienplanungsprozess, in: Transfer - Werbeforschung und Praxis, H. 1/2006, S. 4-9

Rumler, A. (2006). Marketing-Controlling. In: Controlling für Wirtschaftsingenieure, Ingenieure und Betriebswirte (Hrsg.: Müller, A./Uecker, P./Zehbold, C.). 2. Auflage. Hanser, Leipzig, S.206-222

Köhler, S./Reinecke S./Rumler, A. (2005). Why Coupon Promotions Should be Integrated into CRM Concepts: Findings of a Retail Study in Austria, Germany and Switzerland. In: Proceedings of the 12th Biennial World Marketing Congress 2005, 6-9th July (Hrsg. Academy of Marketing Science). Münster