Prof. Dr. Andrea Rumler
Department of Business and Economics
Professor of Marketing
+49 30 30877-1504
Postal address
Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
Badensche Straße 52
10825 Berlin
Visiting address
Campus Schöneberg
Building B,
Room B 1.05
Badensche Straße 50-51
10825 Berlin
1982-87 studies of business administration in Munich and Cologne with a major in marketing
1988-90 freelance lecturer at Universitätsseminar der Wirtschaft (USW), Schloß Gracht
1990 PhD at University of Cologne (Prof. Dr. Richard Köhler). "Consumer oriented market management"
1990-93 assistant of the managing director, later head of marketing at Verlagsgruppe Bertelsmann International, München
1993-94 managing director/owner of Modern Living, New York (USA)
WS 1995/96 lecturer for strategic planning and controlling at FH Erfurt
Since 1997 HTW Berlin as professor for business administration and marketing
2004 Dickinson College, Carlisle (USA), Fulbright scholar
2006-07 research sabbatical in Colorado, USA. Fighting corruption in international SMEs
2005-08 Expert to EU Twinning projects in Poland and Rumania on anti-corruption
Strategic Marketing
Digital Business Models
Sustainability communication
Marketing for startups
Marketing strategy
Marketing project
CSR and ethical marketing
Women in menopause and their requirements for workplace design
Communication for the energy transition
The Gender Finance Gap at Startups
Sustainability communication
Business and marketing strategies for startups
Rumler, A. (2022). Dagmar Mahnel - Windeln.de SE und mimeno GmbH. Gründerin per glücklichem Zufall. In: Entrepreneurship und Unternehmensgründung in Deutschland (Hrsg. V. Hasewinkel, A. Hoxtell). 2. Aufl., Wiesbaden (S. 301-313)
Rumler, A./Grosser, M. (2022). Click-to Brick - Erfolgreicher Aufbau stationärer Läden durch Online-Retailer am Beispiel von Mister Spex. In: Integriertes Online- und Offline-Channel-Marketing (Hrsg. K. Butzer-Strothmann). Wiesbaden (S. 341-363)
Kreutzer, R./Rumler, A./Wille-Baumkauff, B. (2020). B2B Online-Marketing und Social Media – Handlungsempfehlungen und Best Practices. 2. Aufl., Wiesbaden. ISBN 978-3-658-27674-4
Rumler, A./Schmidt, L./Zumdieck, A. (2019). Challenges in Early Stage Communication for Startups - two Case Studies. In: PraxisWissen Marketing Heft 1/19 (Entrepreneurial Marketing), S. 131-150. ISBN 978-3-947208-18-0
Rumler, A./Lütters, H. (2019). Eine kurze Geschichte der Marktforschung. In: planung & analyse. Zeitschrift für Marktforschung und Marketing D11700F, Jubiläumsausgabe 2019, S. 44-50. ISSN 0724-9632
Rumler, A. / Lütters, H. (2018). 100 Jahre Marktforschung – 45 Jahre planung & analyse. In: planung & analyse mafonavigator 2018, S. 7-14. ISBN 978-3-86641-882-0
Rumler, A./Lütters, H. (2018). Eine kurze Geschichte der Marktforschung. Marktorientierte Unternehmensführung – Innovative Methoden und ökonomische Perspektiven (Hrsg.: D. Pick, A. Berneburg). Festschrift für Prof. Dr. Bruno Horst zum 65. Geburtstag. Aachen (S. 2-16). ISBN 978-3-8440-5261-9
Rumler, A. (2018) WAGO - Employer Branding und Social Media, in: Fallstudienkompendium Hidden Champions (Hrsg.: J.-P. Büchler). Wiesbaden (S. 287-298). ISBN 978-3-658-17829-1
Rumler, A./Ullrich. S. (2016). Social-Media-Monitoring und –Kontrolle. In: PraxisWissen Marketing, H. 1/2016 (Marken- und Kommunikationscontrolling), S. 94-112. ISBN 978-3-944072-79-1
Rumler, A. (2016). Case studies Audi and Nivea. In: Marketing-Management (Kotler, P./Keller, K.). 15th global ed. Pearson. S. 175-176 u. S. 416-417
Rumler, Andrea (2015). Werbung im digitalen Zeitalter. In: 20 Jahre OWM. New Business Verlag Hamburg, S. 78-82
Rumler, A./Ullrich, S. (2015). WAGO – der Weg eines Hidden Champion ins Social Web. In: Fallstudien zum Marketing (Hrsg.: W. Pepels). Herne (S. 415-427)
Kreutzer, R./Rumler, A./Wille-Baumkauff, B. (2014). B2B Online-Marketing und Social Media. Wiesbaden. ISBN 978-3-658-04694-1
Pattloch, A./Rumler, A. (2013). Kommunikation 2.0 – von Push zu Pull? In: Marketing in Forschung und Praxis (Hrsg.: Hofbauer, G./ Pattloch, A./Stumpf, M.). Berlin. ISBN 978-3-942171-98-4 (S. 275-286)
Pattloch, A./Rumler, A./Schuchert-Güler, P., Hrsg. (2012). Digitale Kommunikation. uni-edition, Berlin
Rumler, A. (2009). Compliance- Herausforderung für die unternehmensinterne Kommunikation. In: Transfer - Werbeforschung und Praxis, H. 2/2009, S.37- 40
Münch, D./Rumler A. (2006). Mobiles Marketing: Status Quo und Barrieren im Medienplanungsprozess, in: Transfer - Werbeforschung und Praxis, H. 1/2006, S. 4-9
Rumler, A. (2006). Marketing-Controlling. In: Controlling für Wirtschaftsingenieure, Ingenieure und Betriebswirte (Hrsg.: Müller, A./Uecker, P./Zehbold, C.). 2. Auflage. Hanser, Leipzig, S.206-222
Köhler, S./Reinecke S./Rumler, A. (2005). Why Coupon Promotions Should be Integrated into CRM Concepts: Findings of a Retail Study in Austria, Germany and Switzerland. In: Proceedings of the 12th Biennial World Marketing Congress 2005, 6-9th July (Hrsg. Academy of Marketing Science). Münster