Prof. Dr. Harald Rüggeberg
Department of Business and Economics
Professor of Marketing
Postal address
Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
Badensche Straße 52
10825 Berlin
Visiting address
Campus Schöneberg
Building B,
Room B 3.41
Badensche Straße 50-51
10825 Berlin
1990: Degree in Business Administration at the TU Berlin
1990-1995: Research assistant to the Chair of Marketing (Prof. Dr. V. Trommsdorff) at the TU Berlin
1995-2000: Marketing director and deputy managing director of a medium-sized manufacturer of environmental measuring technology
1996: Doctorate (Dr. rer. oec.); title of dissertation: “Strategic market-entry behaviour of young technology enterprises”
since 2000: Professor of Marketing, in particular Business-to-Business Marketing at the FHW Berlin / BSEL
since 2001: academic responsibility for the MBA course for medium-sized businesses
Strategic management and marketing
Marketing in the start-up phase of businesses
Innovation management and company development
Business-to-business marketing
Strategic management in business markets
Innovation management
Customer relation management
Entrepreneurial management
Rüggeberg, H., Innovationswiderstände bei der Akzeptanz hochgradiger Innovationen aus kleinen und mittleren Unternehmen, Paper No. 51, 12/2009, Institute of Management Berlin at Berlin School of Economics and Law (HWR Berlin)
Rüggeberg, H./ Burmeister, K., Innovationsprozesse in kleinen und mittleren Unternehmen, Working Paper No. 41, Institute of Management Berlin at FHW Berlin 2008
Rüggeberg, H., Marketing für Unternehmensgründer. Von der ersten Geschäftsidee zum Wachstumsunternehmen, Wiesbaden 2003
Marketing-Nachwuchs: Firmen erwarten flexibles und pragmatisches Handeln, in: absatzwirtschaft, 1/2002, S. 90-92
"Fallstudie Minisol", S. 45-5, in: Frank, H. / Klandt, H., Gründungsmanagement - Fallstudien, München 2002
Strategisches Markteintrittsverhalten junger Technologieunternehmen, Wiesbaden 1997
Fallstudienbeiträge zum Technologie- und Innovationsmarketing in: Trommsdorff, V. (Hrsg.), Fallstudien zum Innovationsmarketing, München 1995