Prof. Dr. Joachim Scholz-Ligma
Department of Business and Economics
Professor of Market Research and Market Communication
+49 30 30877-1182
Postal address
Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
Badensche Straße 52
10825 Berlin
Visiting address
Campus Schöneberg
Building B,
Room B 5.57
Badensche Straße 50-51
10825 Berlin
1983: Degree in Business Administration
1985: Teaching diploma in business
1987: Doctorate (Dr. rer. pol.)
1987-1991: Head of the International Marketing Services Department at Bayer AG, Leverkusen
1991-1992: Partner at Dr. Hoff und Weidinger, a corporate consultancy firm
1992-1993: Senior manager at Produkt + Markt (an institute for market research, market consultancy and market communication), Wallenhorst / Osnabrück
1993-Feb. 1999: Professor of International Marketing at the University of Applied Sciences in Bielefeld
since March 1999: Professor of Marketing Management at the FHW Berlin / BSEL
The German trade fair industry in China – analysis and evaluation
Marketing strategy and marketing mix to promote off-road trips in France
The prospects of China’s automotive industry
Possibilities and limitations of umbrella brand strategies for the tourism industry
Guerrilla marketing as an integrated component of a communication strategy
Research into impact of advertising
Empirical measurement of quality of service and advice
Market research
Marketing consultancy work
Pharmaceutical industry
Wie Ärzte ausgezeichnete Anzeigen beurteilen. In: Healthcare Marketing Nr. 6/2010, S. 48–51 (mit K. Bergmann)
Orakeln Sie noch oder wissen Sie schon? In: Healthcare Marketing Nr. 4/2009, S. 20–21 (mit I. Köse)
Zwischen Mündigkeit und Resignation. In: Pharma Marketing Journal Nr. 5/2008, S. 24–26 (mit K. Bergmann)
Der Patient im Netz. In: planung & analyse Nr. 4/2007, S. 42–46 (mit K. Bergmann und C. Pohlmann)
Kardinalfehler der Vertriebsarbeit. In: absatzwirtschaft Vertrieb 2007, S. 52–54 (mit S. Arcularius und K. Schleef)
Wer fährt ein Hybridauto? In: planung & analyse Nr. 3/2007, S. 42–46 (mit A. Schomborg)
Der Patient als unbekannter Konsument. In: planung & analyse Nr. 4/2005, S. 23–28 (mit K. Bergmann)
Wie die Marktforschung die Umsetzung von Marketingstrategien erfolgreich unterstützen kann. In: Health and Sales 2004, S. 18–20 (mit K. Bergmann)
Internationales Marketing – Think global, act local. In: Mahnkopf, B. (Hg.) (2003), Management der Globalisierung, Berlin, S. 123–140
Member of the academic board for the German-Chinese MBA programme